Să scrii un articol SEO care să obțină performanțe bune pe internet nu este atât de greu precum ar părea la prima vedere. Chiar și persoanele fără experiență în optimizare pot scrie un articol SEO care să ajungă pe primele locuri în paginile motoarelor de căutare dacă respectă 5 pași simpli despre care vom discuta în continuare în acest articol.
Ce inseamna SEO?
SEO înseamnă Search Engine Optimisation și presupune optimizarea unui articol astfel încât el să fie cât mai ușor de găsit de către motoarele de căutare atunci când un utilizator face o interogare pe internet.
Cea mai importantă parte a SEO este reprezentată de ”onPage SEO”, partea care se ocupă de website în interiorul său. Și OnPage SEO, la rândul său, este împarțit în mai multe direcții, cele mai importante fiind:
- Optimizarea structurii website-ului
- Optimizarea elementelor tehnice
- Optimizarea conținutului (textului)
În continuare, pentru a atinge scopul acestui material, ne vom restrânge atenția asupra ultimei părți – cum optimizăm textul unui articol pentru a-i crește vizibilitatea în căutările Google.
Optimizarea unui articol pentru succesul în Google
Optimizarea se poate face alegând un titlu potrivit, folosind cuvintele cheie ale articolului în anumite puncte ale acestuia sau prin câteva alte aspecte despre care vom discuta imediat. Dar, mai mult decât optimizarea, un lucru de care trebuie să ținem cont ori de câte ori scriem un articol este destinatarul său.
Google însuși, în politica sa de utilizare, atrage atenția creatorilor de conținut să nu scrie pentru motoarele de căutare, ci pentru publicul lor țintă, niște cititori în carne și oase la fel ca și autorul. Astfel, putem considera că ORIGINALITATEA și VALOAREA unui articol pentru cititori sunt două lucruri pe care nu ar trebui să le neglijăm niciodată și fără de care optimizarea nu-și are rostul.
Cum să compui un articol SEO corect în doar 7 pași simpli?
#1 Stabilește-ți tema articolului
Aici este simplu: uită de Google. Gândește-te doar la ce ai de spus și la cine ar fi interesat de așa ceva. Structurează totul cât se poate de bine, într-o structură ierarhică logică:
- Despre ce vrei să scrii
- Cine are nevoie de aceste informații
- Cum pot segmenta tema în capitole și subcapitole
Foarte important, de asemenea, este ca un website să nu aibă mai multe articole pe aceeași temă. Chiar dacă poate exista tentația de a crede că ”am putea astfel să ocupăm mai multe poziții în prima pagină Google”, de cele mai multe ori, în loc sa ne alegem cu un articol pe locul 5, vom avea două, pe locurile 11 și 12.
De aceea, primul lucru pe care trebuie să îl facem, înainte de a definitiva temele pentru planul editorial, este să listăm clar temele deja abordate. Uneori descoperim că o temă a fost deja abordată, dar că respectivul articol ar putea fi rescris sau completat, alteori descoperim pur și simplu că un anume subiect a fost deja abordat, și tot ce avem de făcut este să căutăm alte subiecte.
#2 Transpune principalele elemente ale temei tale în ”cuvinte-cheie”
Ce înțelegem prin cuvinte cheie? Dacă începem acum să citim câteva articole despre SEO găsite în Google, avem cele mai mari șanse să înțelegem că traducerea ideilor noastre în ”cuvinte-cheie” înseamnă măcelărirea bietului text, astfel încăt să îl înțeleagă și Google. Chiar dacă uneori pare ceva asemănător, în realitate civintele cheie nu sunt altceva decât modalitățile de exprimare prin care publicul țintă înțelege subiectele de interes.
Cum găsim însă acești termeni? Pornim de la ”cuvintele noastre”, și efectuăm câteva căutări în Google, analizând titlurile celor mai bine poziționate rezultate. De aici putem deja să ne facem o idee despre ce înțelege Google – respectiv ce și cum caută oamenii.
Pentru și mai multe idei, dar mai ales pentru a putea analiza ”volumele” (câți oameni executa, într-o lună, căutarea X), o soluție foarte bună este un mic plugin pentru Chrome: https://surferseo.com/keyword-surfer-extension/.
#3 Gândește-te la un titlu prietenos cu motoarele de căutare
Pentru ca motoarele de căutare să afișeze titlul articolului tău în întregime, fără să omită părți din el, gândește-te la un titlu de maxim 6o de caractere (incluzând spațiile). Atenție, titlul afițat de Google în rezultatele sale conține și numele website-ului, deci titlul vostru efectiv trebuie să aibă scazut din 60 numărul de caractere.
În exemplul de mai sus, numele website-ului (” – Psymep”) consumă 9 caractere, iar titlul efectiv are 51 de caractere (”Tot ce trebuie să știi despre evaluarea psihologică”). Totalul, find 60, adică în parametri, permite ca titlul articolului să apară în întregime.
Atunci când titlul este mai lung decât ar trebui, rezultatul în Google apare trunchiat, iar uneori devin invizibile părți esențiale:.
De asemenea, pentru ca motoarele de căutare să considere articolul pe care îl scrii relevant pentru un anume subiect, include în titlul său cuvintul cheie principal după care vrei să-l optimizezi. Pentru un articol informativ, niște titluri foarte potrivite sunt cele de tipul: 10 simptome ale depresiei, 7 metode de a elimina stresul de zi cu zi etc. Se pare că motoarele de căutare apreciază numerele în mod special, iar din punct de vedere al cititorilor, articolele de tip listă sunt atractive și ușor de citit.
Dacă structura noastră este mai vastă, acoperind și un set mai vast de cuvinte cheie, putem să utilizăm cuvântul cheie principal în titlu, iar pentru celelalte cuvinte cheie relevante să construim subcapitole în text – titlurile lor fiind marcate ca Headings (în Word sunt Heading 2, Heading 3 etc, în html se numesc H2, H3 ș.a.m.d).
#4 Învață care sunt cele mai bune locuri de a insera cuvintele cheie
Mai ales dacă nu vrei să te complici cu meta descrieri și alte detalii legate de practica SEO, asigură-te că ai folosit cuvintul cheie principal al articolului tău în prima parte a textului. Dacă textul tău este amplu, incluzând subtitluri care conțin la rândul lor cuvinte cheie importante, folosește-le la fel, în prima parte a textelor din respectivele subcapitole.
Astfel, chiar și în cazul în care nu compui separat o meta descriere, descrierea pe care o vor afișa motoarele de căutare va conține cuvântul cheie deoarece, atunci când nu există o descriere meta specificată în mod expres, motoarele de căutare afișează automat primele 125-160 de cuvinte ale articolului.
Frecvența cu care ar trebui să se repete cuvintele cheie într-un text depinde de lungimea acestuia, dar nu există o formulă clară. Revenim aici la același sfat: scrieți pentru cititor – nu pentru Google. Nu supraoptimiza, nu utiliza excesiv un set de termeni, pentru că este foarte posibil ca până la urmă chiar și Google să penalizeze un asemenea text. O mare parte din acest segment al SEO seamănă mai mult cu o artă, decât cu o știință. Termenii relevanți trebuie folosiți suficient de mult încât să se înțeleagă că ACELA este subiectul articolului, dar nu atât de mult încât bietul cititor să fugă oripilat.
#5 Redactează conținutul articolului pe înțelesul tuturor
Părerile specialiștilor legate de lungimea unui articol SEO sunt împărțite. Cei mai mulți susțin că un număr de 500 de cuvinte este limita inferioară pentru un articol SEO, iar alții sunt de părere că pentru a putea obține performanțe bune, articolele ar trebui să conțină minim 700 de cuvinte. Există chiar un curent foarte puternic susținut în ultimii doi-trei ani care îndeamnă la construirea de ”zgărie-nori” – articole de 2-3 mii de cuvinte.
Totuși, noi considerăm trebuie să se aibă mereu în vedere relevanța. Doar pentru că este foarte lung, un articol SEO nu va performa neapărat mai bine decât unul mai scurt, dar care răspunde cu subiect și predicat la întrebările cititorilor.
O metodă foarte utilă de a determina ”părerea” lui Google este analiza rezultatelor sale pe o anumită căutare: dacă marea majoritate a rezultatelor din Top 10 Google au între 800 și 1000 de cuvinte, atunci ne putem gândi foarte serios să facem și noi tot un asemenea tip de articol.
Limbajul folosit într-un articol SEO ar trebui să fie unul pe care să-l poată înțelege orice cititor. Pe cât posibil, folosirea termenilor de specialitate ar trebui evitată – sau cel pțin excesul, iar acolo unde nu se poate altfel, se recomandă explicarea termenului dificil imediat după introducerea acestuia în text. De asemenea, în scrierea unui articol ar fi bine să te abții de la a face apeluri la autoritate, a generaliza, a discrimina, a folosi argou sau în mod excesiv cuvinte din limbi străine, dacă acestea au un echivalent în limba română.
#6 Fii credibil și susține-ți punctul de vedere cu argumente valide
Așa cum am menționat și în rândurile de mai sus, cele mai apreciate articole de către motoarele de căutare sunt cele originale. De asemenea, o importanță majoră o are valoarea acestora pentru cititori.
Astfel, ori de câte ori scrii un articol, trebuie să te gândești mai întâi ce beneficii aduce acesta unui utilizator al motoarelor de căutare care ajunge să-l citească. De aceea, fii credibil în exprimare, asumă-ți punctul de vedere, iar dacă vrei să pui în lumină o nouă perspectivă, susține-o cu argumente valide și nu o impune ca unică soluție.
Cum intervine însă SEO-ul aici? Exact așa cum am spus-o deja de multe ori până acum: articolul trebuie să fie făcut pentru cititor, iar si tehnicile de optimizare sunt necesare pentru a ne asigura ca oamenii ajung să îl poată găsi.
#7 Conectează-ți articolul cu alte publicații relevante
Nu te gândi niciodată la articolul tău ca la capătul internetului, și nici ca la începutul acestuia. Timpul petrecut de un cititor pe un anumit site este important pentru motoarele de căutare atunci când evaluează importanța unui articol. În același timp însă, un lucru la fel de important este ca articolul tău să fie conectat la alte publicații similare de pe internet. De aceea, nu te feri să incluzi în el legături relevante către alte site-uri din aceeași nișă, pentru a-i îmbunătăți autoritatea.
Cu sau fără aceste link-uri, cititorii tăi vor dedica la fel de mult timp citirii articolului tău, dacă găsesc în el răspunsurile la întrebările pe care le aveau atunci când l-au găsit pe internet. Totuși, atunci când inserezi referințe la articole de mare autoritate în domeniul tău, îi dai ”greutate”. De asemenea, uneori, pentru a explica totul, un articol ar deveni roman, ceea ce pentru foarte mulți dintre cititori ar fi un neajuns. Referințele tocmai aici își manifestă cel mai bine valoarea: permit celui care știe despre ce este vorba să treacă mai departe, spre esențial.
O altă modalitate foarte importantă de conectare, dar din sens invers, este dată de link-urile pe care alte website-uri le inserează către articolul nostru. Aceste link-uri (numite backlinks) sunt extrem de importante pentru Google, funcționând ca un sistem de voturi: cu cât un articol are mai multe alte site-uri care fac referire la el, cu atât este considerat a fi mai valoros, mai important. Cum putem obține asemenea ”voturi”? Cel mai smplu este: să facem cât mai mult posibil pentru a-l face cunoscut. Câteva metode simple:
- Share-uri în Social Media;
- Comentarii relevante în blogurile care abordeaza subiecte similare sau complementare;
- Inserarea celor mai interesante articole scrise de noi în semnătura de la contul de email.
Alte elemente utile în SEO
Pe lângă tot ce am expus până acum, mai sunt alte câteva mici chestiuni care pot ajuta mult un articol pe calea succesului în Google. Nu vom merge foarte adânc în detalierea lor, va prezentăm o simplă lista:
- Inserați imagini în articol, folosind întotdeauna imagini originale;
- Imaginile trebuie întotdeauna să aibă completat câmpul Alt (Alternative text / Text alternativ); este o idee bună ca aceste descrieri să conțină și cuvintele cheie importante din text;
- Pe cât posibil, este bine să aveți în articol liste formatate (bulleted sau numbered);
- Scrieți întotdeauna cu diacritice (chiar și cuvintele cheie pe care diverse tool-uri vi le-ar sugera că se folosesc fără);
- Nu vă blocați în formele de cuvinte cheie sugerate de tol-urile SEO – utilizați mereu cea mai potrivită formă (acord în gen, număr și caz, chiar și sinonime).
Acestea ar fi cele mai importante lucruri de avut în vedere la scrierea unui articol de calitate pentru cititor și cu șanse de succes în căutările Google. Bineînțeles, SEO-ul este mult mai vast, iar dacă doriți să accesați un ghid extins, scris ca la carte, vă recomandăm să descarcați documentul de la pagina https://digitalcraft.ro/ghid-on-page-seo.