În lumea coaching-ului se spune că, dacă vrei să pierzi cu siguranță un client, atunci apucă-te să îi explici ce este coaching-ul :). Ca orice glumă are și aceasta o sămânță de adevăr și adevărul este că valoarea reală a coaching-ului se vede mult mai bine în sesiunile de coaching decât din prezentări sau articole.
Însă totuși trebuie să plecăm de la ceva pentru cei care nu sunt siguri de ce înseamnă coaching așa că o să vă spun ce NU este coachingul și mai ales ce NU promite el că face (indiferent ce ați auzi prin jur).
Șase exemple despre ce nu este coachingul
1. Coaching-ul nu este training
De la un coach nu înveți lucruri noi, pe care nu le știai deja; în schimb înveți să dai valoarea adevărată a lucrurilor pe care deja le știai și să devii conștient sau conștientă de puterea pe care o au. Un coach nu îți predă și nici nu are autoritate ”profesorală”. Dimpotrivă, un coach este un partener egal de învățare.
2. Coaching-ul nu este consultanță
La un coach nu mergi ca să îți dea soluții. Din păcate azi foarte mulți coach-i celebri de la noi prezintă coaching-ul mai mult ca o consultanță: ei te învață cum să faci management, ei îți spun cum să îți selectezi echipe, ei îți zic ce este bine să faci cu afacerea ta. Un coach nu dă soluții pentru că una dintre valorile coaching-ului este că tu, ca client, ești expertul în viața ta și în business-ul tău. Deci un coach nu îți pune soluții pe masă însă te învață cum să găsești singur noi soluții cu abordarea unor noi perspective. Da, te învață să pescuiești, nu îți pune peștele în tigaie.
…un coach este un partener egal de învățare și un partener cu care înveți să înveți
3. Coaching-ul nu este consiliere psihologică
Coaching-ul nu este tratament psihologic din simplu motiv că nu lucrează cu oameni care aui nevoie de tratamente psihologice. De foarte multe ori am auzit despre oameni de business care merg la un coach pentru a-și ”rezolva” depresii sau anxietăți. Și, din păcate, știu și coachi care continuă să ia bani acestor clienți. Este profund moral și greșit. Coaching-ul este pentru oameni sănătoși, pentru care știu că pot mai mult și vor mai mult de la ei. Coaching-ul este pentru atleți, nu pentru cei care vor să facă recuperare fizică și kinoterapie.
4. Coaching-ul nu este mentorat
Deși sunt des confundate, cele două ”meserii„ nu pot fi mai opuse: mentorul este cel care îți pune la dispoziție propria experiență în timp ce coach-ul te ajută să îți extinzi propria experiență. Mentorul îți spune cum și ce să faci bazându-se doar pe propria experiență în timp ce coach-ul te ajută să îți creezi noi experiențe și să înveți din ele. Mentorul îți servește propria rețetă în timp ce coach-ul îți oferă suport pentru a-ți crea tu propria rețetă.
5. Coaching-ul nu este storytelling
Nu, coaching-ul nu înseamnă să vorbești frumos și nici să motivezi (deși este o tehnică de coaching și aceasta). Este mai degrabă storydigging – coach-ul te ajută să îți descoperi și să îți aprofundezi propriile povești, autentice și cu adevărat valoroase. Și apoi, pe baza lor, să îți descoperi valori, motivații și calea spre performanța ta autentică.
..coaching-ul nu este în nici un caz storytelling însă este sigur un fel de storydigging
6. Coaching-ul nu este motivational speaking și nici spiritualitate
Deși, din păcate, cam așa fac acum cei care fac pseudo-coaching. Nu, coaching-ul nu este despre consiliere spirituală și nici despre legi obscure ale atracției etc. Coaching-ul nu vrea să te facă să te simți mai bine (dimpotrivă, în primele etape te vei simți chiar mai răui) ci vrea să te facă mai bun și mai puternic. Coaching-ul este despre fapte, despre rezultate concrete și libertate și nu despre ”legi” obscure și ”reguli” impuse de ”conștiințe luminate”. Coachingul este despre rezultate, nu (doar) despre aspirații.
Acum că ai aflat ce nu este coachingul, îti voi explica mai jos cum înțeleg eu conceptul de coaching.
Coaching-ul e parteneriat pentru transformare
Și acum să vă spun care este definiția mea preferată a coaching-ului: ”un proces de parteneriat cu clientul prin care îi oferi acestuia suport pentru a renunța la ceea ce este pentru a deveni ceea ce vrea să fie”. Adică un parteneriat între egali în care ambii doresc să devină mai buni, mai performanți.
Cum fac eu asta? Stau lângă tine și, în mod autentic și real, cu curiozitate și prezență activă, îți sunt partener de drum. Tu îți stabilești direcția. Eu mă asigur doar că nu pierzi busola. Și că te miști către obiectiv, că acesta este autentic și că nu te abați din drum.
Ce obții prin coaching? Autenticitate și curaj.
1. Conștientizare (awareness)
2. Responsabilitate mărită (accountability)
3. Răspundere mai mare (responsibility)
Adunate, toate acestea înseamnă autenticitatea de a-ți recunoaște și aprecia ceea ce ești cu adevăra și curajul de a exprima acest lucru prin acțiunile tale.
Tipul de coaching pe care am ales să îl practic ceea ce fac este o variantă de business coaching (o nișă) și anume strategy coaching prin care urmăresc obiectivele coaching-ului însă în zona de strategie de business aplicând o metodologie proprie care integrează modelul de business cu modelul GROW din coaching.
De ce fac coaching? Pentru că oamenii schimbă business-uri și nu invers.
a.Pentru că vreau să fac din strategia de business o strategie vie, reală. Nu mai vreau să mi se ceară ”livrabile” ci rezultate. Și pentru asta trebuie lucrat cu oamenii, nu (doar) în excel.
b. Pentru că știu că strategiile emergente, organice (cele care vin din intuițe etc) sunt cele care sunt implementate tocmai pentru că oamenii VOR și CRED în ele
c. Pentru că am învățat (în modul cel mai puțin plăcut) că o strategie de buusiness NU se poate impune, nu este o soluție de consultanță; ea este o idee care trebuie crescută și dezvoltată odată cu liderul și cu echipa din companie; și pentru a face acest lucru am nevoie de coaching
d. Coaching-ul scoate la suprafață ideea strategică de business și o șlefuiește până când devine motor de transformare a afacerii; iar eu apoi, cu pălăria de consultant, nu fac decât dau direcție execuției strategiei.
Pentru mine coaching-ul este un parteneriat între două minți care își asumă împreună, conștient și responsabil, experiența parcurgerii unui drum către o țintă clară, către un obiectiv concret, tangibil.
Pentru mine coaching-ul este un parteneriat între două minți care își asumă împreună, conștient și responsabil, experiența parcurgerii unui drum către o țintă clară, către un obiectiv concret, tangibil. În business, acest obiectiv concret este o strategie implementată, care devine vie între oamenii din companie, pentru clienți și parteneri și care le aduce o valoare în plus.